DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.09
Experimentele de gen în arta muzicală contemporană se caracterizează printr-o mare varietate, reflectând abordarea individuală a autorului în interpretarea mijloacelor genuistice. Una dintre manifestările genului „mixt” în muzica secolului XX – începutul secolului XXI constă în difuziile genuistice, îmbinând trăsături ale mai multor genuri. Difuziile de gen au devenit răspândite în muzica moldovenească, inclusiv în creația instrumentală de cameră a lui B. Dubosarschi. Una dintre aceste lucrări este „Sonata-baladă” pentru violă și pian, în care ciclul sonatei clasice ca o serie de secțiuni și părți legate de o idee comună respectă simultan legile unei balade romantice, în care narațiunea epică este combinată cu dezvoltarea dramatică a subiectului.
Cuvinte-cheie: difuzia genuistică, ciclul de sonată, B. Dubosarschi, creația instrumentală de cameră
Genre experiments in the modern musical art are characterized by a huge variety, reflecting the individual author’s approach to the interpretation of the genre means. One of the manifestations of the “mixed” genre in the music of the 20th and early 21st centuries is “genre diffusion”, combining the features of several genres. Genre diffusions have become widespread in Moldovan music, including the chamber instrumental creation of B. Dubosarschi. One of these works is the ”Sonata-Ballad”mfor viola and piano, in which the classical sonata cycle, as a series of complete sections and parts connected by a common idea, simultaneously obeys the laws of a Romanticism ballad, in which the epic narrative is combined with the dramatic plot development.
Keywords: genre diffusion, sonata cycle, B. Dubosarschi, chamber instrumental creation