STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

REVISTA
Nr. 1 (46), 2024
Cuprins
THE PROCESS OF FOLKLORIZATION IN CONTEMPORANEITY: THE POPULAR STYLE SONGS OF THE COMPOSER DUMITRU GHEORGHIȚĂ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.02

Dumitru Gheorghiță (1917-1987) este o personalitate distinctă a culturii muzicale din Basarabia. S-a impus ca interpret instrumentist (acordeon, trompetist) și în calitate de compozitor. Studiile fundamentale în domeniul muzicii le-a făcut în perioada interbelică la Conservatorul Unirii din Chișinău (1927-1933). Creația lui include lucrări simfonice pentru orchestra de muzică populară, piese corale, cântece lirice, cântece pentru copii ș.a. Un loc aparte în activitatea de interpret acordeonist și cea de compozitor l-a avut muzica populară vocală și instrumentală. În mod deosebit ne interesează cântecele în stil popular, scrise pe versurile poeților cunoscuți din acele timpuri sau de însuși Dumitru Gheorghiță. O mare parte dintre aceste cântece, precum Struguraș de pe colină, Frumoase-s nunțile-n colhoz, Cine vine de la deal, Cântecul miresei, Lung îi drumul pân’ la tine ș.a., s-au folclorizat, adică au pornit calea circulației orale, deseori interpreții neștiind cine sunt autorii și susținând proveniența folclorică a lor. Studierea procesului de folclorizare a acestor cântece relevă aspecte interesante ale culturii populare în contemporaneitate.
Cuvinte-cheie: Dumitru Gheorghiță, compozitor, cântece, folclor, folclorizare, contemporaneitate

Dumitru Gheorghiță (1917-1987) is a distinct personality of the musical culture of Bassarabia. He established himself as an instrumental performer (accordion, trumpet player) and as a composer. He did fundamental studies in the field of music during the interwar period at the Unirea Conservatory in Chisinau (1927-1933). His creation includes symphonic works, pieces for folk music orchestra, choral pieces, lyrical songs, for children, etc. Vocal and instrumental folk music had a special place in his activity as an accordionist and composer. We are particularly interested in his folk-style songs, written on the lyrics of well-known poets from those times or by Dumitru Gheorghiță himself. A large part of these songs, such as Struguraș de pe colină, Frumoase-s nunțile-n colhoz, Cine vine de la deal, Cîntecul miresei, Lung îi druul pîn` la tine etc., became folklorized, that is, they started the path of oral circulation, often the interpreters not knowing who the authors are and supporting their folkloric origin. Studying the folklorization process of these songs reveals interesting aspects of popular culture in contemporaneity.
Keywords: Dumitru Gheorghiță, composer, songs, folklore, folklorization, contemporaneity