STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

REVISTA
Nr. 1 (46), 2024
Cuprins
THREE ROMANCES BY ALEXEI STÂRCEA ON THE POEMS OF GHEORGHE VODĂ: FIGURATIVE STRUCTURE, COMPOSITION AND VOCAL FEATURES
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.08

Articolul este consacrat romanțelor semnate de Alexei Stârcea pe versurile lui Gheorghe Vodă – poet, jurnalist, scenarist și regizor, fondator al cinematografiei poetice din Moldova. Toate trei romanțe – „Acuarelă de iarnă”, „Acuarelă de primăvară” și „Ferestre” – au fost scrise în 1966, în perioada de maturitate a lui A. Stârcea, care a fost atras de creația lui Gh. Vodă prin profunzimea filosofică, rafinamentul stilului poetic, tematica legată de dragostea pentru țara natală, casa părintească, relația dintre om și lumea din jurul său, problemele de comunicare între generații. „Cristalul magic” al poeziei lui Gh. Vodă s-a întruchipat în trei romanțe de o mare valoare artistică, fiecare constituind o miniatură aparte cu o imagine artistică vie și un limbaj muzical original, atractiv atât pentru interpreți cât și pentru public.
Cuvinte-cheie: Alexei Stârcea, cantilenă, forma muzicală, Gheorghe Vodă, romanță

The article is dedicated to the romances signed by Alexei Stârcea on the lyrics of GheorgheVodă – poet, journalist, screen writer and director, founder of the poetic cinema of Moldova. All the three romances – „Winter Watercolor”, „Spring Watercolor” and „Windows” – were written in 1966, during the period of maturity of A. Stârcea who was attracted to the creation of Gh. Vodă by its philosophical depth, refinement of the poetic style, the theme related to the love for the native country, the parental home, the relationship between man and the world around him, the problems of communication between generations.
„The magic crystal” of Gh. Vodă’s poetry was embodied in three romances of great artistic value, each being a special miniature with a vivid artistic image and original musical language, attractive both for performers and for the public.
Keywords: Alexei Stârcea, cantilena, musical form, Gheorghe Vodă, romance