STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (47), 2024

REVISTA
Nr. 2 (47), 2024
Cuprins
ПРОИЗВЕДЕНИЕ ДЛЯ СКРИПКИ СОЛО IL VOLO E PASSIONE В. БУРЛИ: ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПОЗИЦИИ, ДРАМАТУРГИИ И ОСНОВНЫХ ИНТОНАЦИОННЫХ ЭЛЕМЕНТОВ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.2.03

Articolul analizează piesa pentru vioară solo „Il volo e passione” de Vlad Burlea, din punct de vedere a identificării trăsăturilor conținutului său, a trăsăturilor compoziționale și dramaturgice și a celor mai importante elemente intonaționale. Prin compararea compoziției numite cu duetul instrumental creat anterior pentru vioară și pian „Sound motion nr. 1” se dezvăluie specificitatea genului opusului, se determină principalele mijloace de expresivitate intonațională. Se concluzionează că ideea artistică a compoziției pentru vioară solo este de a proclama triumful vieții; genul mixt sintetizează trăsăturile unei miniaturi instrumentale de tip fantezie, suitei din două părți și piesei de concert; în organizarea tematică se regăsesc elemente intonațional-ritmice ale genurilor perpetuum mobile și de dansuri ale folclorului moldovenesc. Specificitatea dramaturgiei intonaționale este determinată de utilizarea intervalelor predominant disonante.
Cuvinte-cheie: Vlad Burlea, dramaturgie, gen, interval, intonație, compoziție

The article analyzes the piece for solo violin „Il volo e passione” by Vlad Burlea from the point of view of identifying the features of its content, the compositional – dramaturgic features and the most important intonational elements. By comparing the named composition with the previously created instrumental duet for violin and piano „Sound motion NO.1” the genre specificity of the opus is revealed, the main means of intonational expressiveness are determined. It is concluded that the artistic idea of the violin composition is to proclaim the triumph of life; the mixed genre synthesizes the features of an instrumental miniature of a fantasy type, of a two-part suite and a concert piece; intonational-rhythmic elements of perpetuum mobile and dance genres of Moldovan folklore are found in the thematic organization. The specificity of intonational dramaturgy is determined by the use of predominantly dissonant intervals.
Keywords: Vlad Burlea, dramaturgy, genre, interval, intonation, composition