DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.2.18
Trecerea de la conștiința materiei la cea a luminii, odată cu descoperirile științei de la începutul secolului XX se poate remarca prin rapida dezvoltare a spațiului luminos, înțeles ca spațiul cucerit de ecrane sau proiecții. Ecranul se substituie ferestrei, împrumutându-i importanța în ceea ce privește iluminarea, dar și sursa de informații, relația omului cu exteriorul mediului în care trăiește. În această idee artiștii avangardelor, dar mai ales cei care au urmat după cel de-al Doilea Război Mondial, vor crea din opera lor adevărate spectacole luminoase. Un astfel de exemplu este artistul Nicolas Schöffer, pe care îl vom analiza din perspectiva ideilor sale teoretice, a experimentelor realizate și a lucrărilor sale de artă în care tehnologia devine un suport important pentru ideea artistică, constituind astfel o paradigmă și pentru alți artiști europeni ai vremii.
Cuvinte-cheie: sculptură, sculptură cinetică, lumină electrică, spațialitate, instalație artistică
The transition from the consciousness of matter to that of light, together with the discoveries of science at the beginning of the 20th century, can be noted by the rapid development of the light space, understood as the space conquered by screens or projections. The screen replaces the window, lending it its importance in terms of lighting, but also the source of information, the relationship of man with the outside of the environment in which he lives. In this idea, the avant-garde artists, but especially those who followed after the Second World War, will create real light shows from their work. One such example is the artist Nicolas Schöffer, whom we will analyze from the perspective of his theoretical ideas, his experiments and his works of art in which technology becomes an important support for the artistic idea, thus becoming a paradigm for other European artists of the time.
Keywords: sculpture, kinetic sculpture, electric light, spatiality, artistic installation