STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

REVISTA
Nr. 1 (46), 2024
Cuprins
EXPLORAREA CONEXIUNILOR DINTRE NARATIV ȘI SUGESTIV SAU DESPRE PROGRAMATISM ÎN CONCERTELE PENTRU VIOARĂ ȘI ORCHESTRĂ DIN SEC. XX
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.01

Astăzi concertele pentru vioară și orchestră suferă o transformare profundă, devenind povestiri muzicale complexe care explorează teme importante și emoții intense. Titlurile programatice și alte indicații redau intenția compozitorilor de a atribui lucrărilor repere estetice sau filozofice și astfel consolidează legătura dintre muzică și conținutul programatic. Această evoluție aduce o nouă dimensiune genului de concert, unde elementele programatice devin esențiale pentru exprimarea viziunilor compozitorilor în comunicarea cu audiența și ghidează ascultătorul către anumite stiluri, estetici sau stări de spirit, contribuind la individualizarea și conceptualizarea operei. Interacțiunea dintre muzică și conținutul programatic oferă o nouă dimensiune genului de concert, subliniază abilitatea compozitorilor de a transmite idei complexe prin intermediul muzicii. Astfel, concertele pentru vioară și orchestră devin narațiuni muzicale captivante, oglindind diversitatea și inovația în arta compoziției muzicale.
Cuvinte-cheie: concert pentru vioară și orchestră, conținut programatic, muzica secolelor XX-XXI, postmodernism, programatism convențional

Today, violin and orchestra concerts undergo a profound transformation, evolving into complex musical narratives that explore deep themes and emotions. Programmatic titles and other indications convey composers’ intention to imbue their works with aesthetic or philosophical landmarks, thus strengthening the connection between music and programmatic content. This evolution brings a new dimension to the concert genre, where programmatic elements become essential in expressing composers’ visions in communicating with the audience and guiding listeners towards specific styles, aesthetics, or moods, contributing to the individualization and conceptualization of the work. The interaction between music and programmatic content adds a new depth to the concert genre, highlighting composers’ ability to convey complex ideas through music. Thus, violin and orchestra concerts become captivating musical narratives, reflecting the diversity and innovation in the art of musical composition.
Keywords: concerto for violin and orchestra, programmatic content, music of the 20th-21st centuries, postmodernism, conventional programmaticism