DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.05
Baladele pentru pian ale lui Chopin ocupă un loc special în repertoriul concertistic al pianiștilor din secolul XXI, reprezentanți ai diferitelor școli naționale și tradiții interpretative. Articolul este dedicat analizei interpretării Baladei a patra de F. Chopin de către reprezentanți remarcabili ai artei pianului contemporan: A. Sultanov (Rusia), Li Yundi (China) și Kh. Buniatishvili (Georgia). Analiza comparativă a interpretărilor performante ale Baladei permite autorului să se apropie de înțelegerea multidimensionalității ideii compozitorului, să înțeleagă originalitatea și profunzimea fiecărei interpretări în contextul principiilor stilisticii pianistice a lui Chopin. Această rezonanță interpretativă unică ne permite să înțelegem, în primul rând, specificul interpretării textelor muzicale ale lui Chopin și, în al doilea rând, al tradiției romantismului în cultura muzicală contemporană.
Cuvinte-cheie: interpretare performantă, Balada a patra de F. Chopin, tradiții de pian, Alexei Sultanov, Li Yundi, Khatia Buniatishvili
Chopin’s piano ballads occupy a special place in the concert repertoire of the pianists of the 21st century, representatives of various national schools and performing traditions. The article is devoted to the analysis of the performance of Chopin’s Fourth Ballad by outstanding representatives of contemporary piano art: A. Sultanov (Russia), Li Yundi (China) and Kh. Buniatishvili (Georgia). A comparative analysis of the Ballad’s performing interpretations allows the author to come closer to understanding the multidimensionality of the composer’s idea, to comprehend the originality and depth of each interpretation in the context of the principles of Chopin’s piano stylistics. This unique performing resonance allows us to comprehend the specificity of the interpretation of Chopin’s musical text and, more broadly the Romanticism tradition in contemporary musical culture.
Keywords: performing interpretation, Fourth Ballad by F. Chopin, piano traditions, Alexey Sultanov, Li Yundi, Khatia Buniatishvili