STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

REVISTA
Nr. 1 (46), 2024
Cuprins
CONCERTUL NR. 1 PENTRU VIOARĂ ȘI ORCHESTRĂ DE CAMERĂ DE OLEG NEGRUȚA: PARTICULARITĂȚILE COMPOZIȚIEI ȘI LIMBAJULUI MUZICAL
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.07

Articolul este dedicat unuia dintre numeroasele concerte instrumentale semnate de Oleg Negruța, și anume Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de cameră. Ideile creatoare ale compozitorului adesea sunt dictate de necesitățile practicii artistice: majoritatea compozițiilor sale fac parte din repertoriul pedagogic al școlilor de muzică (în special, al Școlii de Arte Alexei Stârcea), liceelor, colegiilor și instituțiilor de învățământ muzical superior, ele sunt incluse în programele concursurilor de interpretare și în cele de concert. Oportunitatea studierii concertelor instrumentale ale lui O. Negruța este determinată, pe de o parte, de valoarea lor artistică incontestabilă, iar, pe de alta, de posibilitatea de a aborda perspective mai largi, legate de analiza proceselor mai generale ale dezvoltării istorice a artei muzicale în Republica Moldova.
Cu toate că numărul concertelor în repertoriul componistic al lui O. Negruță este semnificativ, nu putem afirma că ele au atras suficientă atenție din partea muzicologilor. Astfel, printre argumentele ce au stat la baza abordării acestui subiect se află nu doar rezultatele strălucite ale activității artistice a compozitorului, considerarea semnificației experiențelor sale creatoare, dar și tendința de a acoperi unele lacune în studiul muzicologic al operei lui O. Negruța, în special, a concertelor sale pentru vioară și orchestră.
Cuvinte-cheie: ciclu clasic-romantic, concert instrumental, Oleg Negruța, vioară

The article is dedicated to one of Oleg Negruța’s instrumental concertos, namely Concerto no. 1 for violin and chamber orchestra. The formation of the composer’s creative ideas is often dictated by the needs of artistic practice: most of his compositions are part of the pedagogical repertoire of music schools (especially the Alexei Stârcea Art School), high schools, colleges and institutions of higher musical education, they are included in the programs of interpretation competitions and in the concert ones. The study of O. Negruța’s instrumental concertos is relevant not only because of their own artistic value, but also from the perspective of analyzing the more general processes of the historical development of musical art in the Republic of Moldova.
Although the number of concertos in O. Negruță’s compositional repertoire is significant, it cannot be said that they have attracted enough attention from musicologists. Thus, the incentive to address this topic was not only the brilliant results of the composer’s artistic activity and the awareness of the significance of his creative experiences, but also the tendency to cover some gaps in the musicological study of O. Negruța’s work, in particular, his concertos for violin and orchestra.
Keywords: classical-romantic cycle, instrumental concerto, Oleg Negruța, violin