DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.15
Modelarea teoriei avant-gardei picturale ucrainene, bazată pe studiul viziunilor teoretice ale artiștilor de avant-gardă,este o sarcină științifică urgentă a istoriei artei. Teoria avant-gardei unește o serie de concepte ale curentelor artistice coexistente cu idealurile creatorului uman și constituie esența integrală a diverselor trăsături estetice și artistice. Arta avant-gardistă, ca artă a unui viitor nou și necunoscut, avea nevoie de o bază teoretică pentru explicarea naturii creației artistice, interpretând-o ca o sinteză a conștientului și inconștientului, a rolului artistului și a privitorului în unitatea lor dialectică, a importanței afirmării procesului artistic în progresul social. David Burliuk a devenit un adept strălucit al ideilor avant-gardei, care s-a remarcat prin creativitatea artistică și justificarea ei teoretică. Avant-garda ucraineană este construită pe conceptul lui David Burliuk de mișcare și schimbare. În centrul viziunilor teoretice ale artistului se află personalitatea creativă și libera alegere a autoexprimării individuale a acesteia. Opiniile artistului asupra esenței artei avant-gardiste au stat la baza formării teoretice a avant-gardei, ceea ce a permis artei noi să ocupe un loc separat în mulțimea diversă a ideilor tradiționale. Canoanele teoretice ale lui David Burliuk referitoare la formarea compoziției operei prin diverse metode – construcția deplasată, perspectiva multiplă, textura, spațiul de culoare, desenul liber etc. – stau la baza creării unui nou limbaj pictural, a unei noi estetici și a reconstrucției artistice a unui spațiu cultural, care contribuie la dezvoltarea operei. Formarea viziunilor proprii asupra lumii, asupra creativității artistice a avut loc pe baza tradițiilor culturii naționale în unitate organică cu tendințele europene de reînnoire a spațiului artistic, ceea ce reprezintă o contribuție semnificativă la dezvoltarea avant-gardei mondiale.
Cuvinte-cheie: teoria avant-gardei, David Burliuk, avant-garda ucraineană, futurism, antropologia artei, începutul secolului XX
Modeling the theory of the Ukrainian pictorial avant-garde based on the study of the theoretical views of avant-garde artists is an urgent scientific task of art history. The theory of the avant-garde unites a number of concepts of co-existing artistic currents with its ideals of the human creator and constitutes a certain integral essence of various aesthetic and artistic features.Avant-garde art, as the art of a new and unknown future, needed a theoretical basis for explaining the nature of artistic creation, interpreting it as a synthesis of the conscious and unconscious, the role of the artist and the viewer in their dialectical unity, the importance of the artistic process in social progress. Davyd Burlyuk became a bright follower of the ideas of the avant-garde, which stood out in addition to artistic creativity and its theoretical justification. The Ukrainian avant-garde is built on David Burlyuk’s concept of movement and change. At the center of the artist’s theoretical views is the creative personality with its freedom of choice of individual self-expression. The artist’s views on the essence of avant-garde art became the theoretical basis of the avant- garde in the crowd of traditional ones, which allowed the new art to occupy its own separate place. David Burlyuk’s theoretical canons for the construction of the composition of the work by the method of shifted construction, multiple perspective, texture, color space, free drawing are the basis of the creation of a new pictorial language, new aesthetics and the reconstruction of the artistic space of culture and a contribution to its development. The formation of the worldview basis of the artist’s creativity took place on the basis of the traditions of his own national culture in organic unity with the European trends of renewal of the artistic space, which is a significant contribution to the development of the world avant-garde.
Keywords: avant-garde theory, David Burlyuk, Ukrainian avant-garde, futurism, anthropology of art, the beginning of the 20th century