STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (47), 2024

REVISTA
Nr. 2 (47), 2024
Cuprins
СОНАТЫ ДЛЯ СКРИПКИ И ФОРТЕПИАНО КОМПОЗИТОРОВ РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ АКАДЕМИИ МУЗЫКИ, ТЕАТРА И ИЗОБРАЗИТЕЛЬНЫХ ИСКУССТВ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.2.07

Articolul oferă o prezentare generală a sonatelor pentru vioară și pian scrise de compozitorii autohtoni L. Gurov, V. Verhola, V. Ciolac, B. Dubosarschi, V. Rotaru și utilizate în procesul de învățământ al AMTAP la disciplina „Ansamblu cameral”. Se prezintă, de asemenea, potențialul interpretativ al acestor opusuri, care permite muzicienilor să-și îmbunătățească abilitățile profesionale. Se caracterizează mijloacele de expresie ale partidelor de vioară și pian. Se concluzionează că aceste sonate pentru vioară și pian se numără printre exemplele reprezentative ale muzicii naționale de cameră, iar elementele intonațional-ritmice ale folclorului moldovenesc și tehnicile de interpretare caracteristice artei lăutărești utilizate în ele contribuie la dezvoltarea abilităților artistice și tehnice ale violoniștilor și pianiștilor.
Cuvinte-cheie: ansamblu cameral, compozitori din Republica Moldova, repertoriu pedagogic, sonată pentru vioară și pian, partida viorii, partida pianului

The article provides an overview of sonatas for violin and piano by the local composers L. Gurov, V. Verhola, V. Ciolac, B. Dubosarschi, V. Rotaru used in the educational process of AMTAP in the discipline „Chamber ensemble”. It also presents the interpretive potential of these opuses, which allows musicians to improve their professional skills. The musical form and means of expression of the violin and piano parts are characterized. It is concluded that these sonatas for violin and piano are among the representative examples of National Chamber Music, and the intonational-rhythmic elements of Moldovan folklore and the techniques of interpretation characteristic of the fiddlers art used in them contribute to the development of the artistic and technical skills of violinists and pianists.
Keywords: chamber ensemble, composers of the Republic of Moldova, pedagogical repertoire, sonata for violin and piano, violin part, piano part