DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.2.15
Acest articol examinează particularitățile tehnicii de interpretare a dansului clasic feminin din secolul XX în baza activității artistice a celor mai remarcabile dansatoare-balerine de talie mondială – A. Pavlova, M. Plisețkaia, M. Fonteyn, S. Guillem și N. Pavlova. În prima parte a articolului s-a pus un accent distinct pe identificarea și descrierea tehnicilor proprii de interpretare a dansatoarelor, în general, precum și pe crearea unei imagini artistice specifice, în special. Totodată, s-a întreprins o încercare de a identifica trăsăturile dominante ale tehnicii de interpretare a fiecăreia dintre dansatoarele de balet menționate. În partea a doua a articolului se face o analiză comparată a tehnicii de interpretare a dansului clasic feminin de către dansatoare în scopul determinării modificărilor care au survenit în tehnica interpretării într-o anumită perioadă istorică. În acest context, o atenție deosebită se acordă școlilor coregrafice eterogene, care se deosebeau în foarte multe privințe, inclusiv în ceea ce privește tehnica de interpretare a dansului clasic feminin. La sfârșit se concluzionează că tehnica de interpretare a dansului clasic feminin se află într-o continuă dezvoltare și în secolul XXI.
Cuvinte-cheie: balet, dans clasic, tehnică de interpretare, balerină, dansatoare
This article is devoted to the problem of performing techniques of the 20th century female classical dance using examples of outstanding dancers such as A. Pavlova, M. Fonteyn, M. Plisetskaya, N. Pavlova,.S. Guillem. The emphasis was placed on identifying and describing the specific performance technique of each dancer in general and the creation of an artistic image in particular. At the same time, an attempt was made to identify the main, dominant features of the performance technique of each of the named dancers. The second part of the article is devoted to a comparative analysis of the performing technique of female classical dance of famous dancers and, on this basis, to determine what changes occurred in the performing technique over a certain historical period. In this context, special attention is paid to various choreographic schools, which differ in many ways, including in relation to the performance technique of classical dance. In conclusion, it is stated that the development of female performance technique of classical dance continues in the 21st century.
Keywords: ballet, classical dance, performance technique, ballerina, dancers