MINIATURA CORALĂ SEARĂ DE VARĂ DE VASILE ZAGORSCHI: VIZIUNI INTERPRETATIVE
VASILE ZAGORSCHI’S CHOIR MINIATURE SEARA DE VARA: INTERPRETATIVE VISIONS
Mihai MIHALAŞ,
doctorand,
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
CZU 784.1.087.684(478)
784.1.087.684:781.68
„Seară de vară” este una dintre cele mai reprezentative şi, totodată, accesibile miniaturi corale semnate de compozitorul V. Zagorschi. Textul poetic al acestei piese conţine imagini pitoreşti ale unui tablou seral de vară într-un sat. Lucrarea se remarcă printr-o scriitură corală destul de diversă, în care predomină expunerea omofon-armonică îmbinată cu monodia acompaniată şi câteva elemente de polifonie imitativă. Muzica acestei miniaturi este plină de culoare şi dispoziţie, pe care compozitorul o redă prin inflexiuni şi diferite alteraţii plasate firesc în interiorul facturii, neîmpiedicând buna desfăşurare a interpretării.
Executarea sau audierea acestei piese corale creează o stare de bună dispoziţie printr-o desfăşurare bine structurată a ideilor poetice. Interpretarea piesei „Seară de vară” conţine o serie de particularităţi tehnologice şi mijloace de expresivitate ce pot fi evidenţiate şi aplicate atât în procesul de repetiţii cât şi în timpul evoluării scenice, care sunt analizate în prezentul articol.
Cuvinte-cheie: formă muzicală, interpretare, L. Corneanu, mijloace de expresivitate, mijloace tehnice, miniatură corală, polifonie imitativă, scriitură corală, V. Zagorschi
„Seara de vara” is one of the most representative and at the same time accessible choral miniatures signed by the composer V. Zagorschi. The poetic text of this piece contains many picturesque images of a summer evening in a village. The work is remarkable for a fairly diverse vocal writing where the homophone exposure combined with a harmonic accompanied monody and several elements of imitative polyphony prevail. The music of this miniature is full of color and mood that the composer shows through different inflections and alterations placed naturally within the structure without stopping the proper process of interpretation. The execution or hearing this choral piece creates a good mood through a well-structured development of the poetic ideas. The interpretation of the piece „Seara de vara” contains a series of technological peculiarities and means of expressiveness that can be highlighted and applied both in the rehearsal process and during the stage performance and that are discussed in this article.
Keywords: musical form, interpretation, L. Corneanu, means of expressiveness, technological means, choral miniature, imitative polyphony, choral writing, V. Zagorschi