STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
J.S. BACH’S METHOD OF PLAYING THE CLAVIER AND ITS TRANSFORMATION INTO MODERN PIANO PEDAGOGY AND PERFORMANCE
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.03

Music pedagogy as a practical field of activity has a long history. Having become professional, keyboard instruments – the organ, harpsichord – have a significantly longer lifespan than the pianoforte. Piano culture inherited not only the musical material of its great predecessors but also some valuable pedagogical instructions for the practical implementation of this material.
Nowadays, these unique sources of information are sometimes regarded as archaic, relevant only to the instruments on which they were performed, but they still provide a key approach to thinking concerning musical material for its correct performance.
Such valuable sources of information for modern piano performers include the theoretical works of F. Couperin, J.S. Bach and C.F.E. Bach.
Understanding the primary sources of information concerning modern piano art regarding the achievements gained on the path of improving performance under the influence of reasonable pedagogy can significantly improve the culture of performance, which indicates the effectiveness of the teacher’s work.
Keywords: music, pedagogy, methodology, exercises, students

Pedagogia muzicală, ca domeniu practic de activitate, are o istorie îndelungată. Devenind profesionale, instrumentele cu claviatura – orga şi clavecinul– au o durată de viaţă semnificativ mai lungă decât pianul. Cultura pianului a moştenit nu numai materialul muzical al marilor săi predecesori, ci şi câteva instrucţiuni pedagogice foarte valoroase pentru implementarea practică a acestui material.
În zilele noastre aceste surse unice de informare sunt uneori percepute ca arhaice, relevante doar pentru instrumentele la care au fost interpretate, dar oferă, totuşi, şi o abordare-cheie a gândirii în raport cu materialul muzical pentru a-i da o interpretare corectă.
Asemenea surse valoroase de informaţii pentru interpreţii moderni de pian includ lucrările teoretice ale lui F. Couperin, J.S. Bach şi C.F.E. Bach. Articolul se concentrează pe principiul producerii sunetului, asupra căruia J.S. Bach a insistat în cursurile cu discipolii săi.
Înţelegerea surselor primare de informaţii în legătură cu arta modernă a pianului în lumina realizărilor obţinute pe calea îmbunătăţirii performanţei sub influenţa pedagogiei rezonabile poate ajuta la îmbunătăţirea calităţii culturii performanţei, ceea ce ne vorbeşte despre eficacitatea muncii profesorului.
Cuvinte-cheie: muzică, pedagogie, metodologie, exerciţii, studenţi