DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.07
În centrul atenţiei autorului se află instrumentele de percuţie de origine jazzistică din anii 1950. Scopul autorului constă în analiza trăsăturilor interpretative dezvoltate în cadrul a două curente principale ale jazzului din această perioadă şi anume: West Coast Jazz şi East Coast Jazz. Specificul stilistic al bateriştilor stilului cool se remarcă prin modul de exprimare reţinut – atât în momentele de acompaniament cât şi în cele solistice. C. Hamilton a fost unul dintre primii toboşari moderni care a avut curajul de a renunţa la ritmurile jazzului din perioada clasică. Interpretul a creat modele ritmice deosebite şi memorabile, folosindu-le ulterior drept acompaniament. În loc să utilizeze chimvale ride şi high-hat-uri în acompaniament, C. Hamilton implementa toba mică sau tom-tom-ul drept voce principală. Prin urmare, fiecare piesă avea modele ritmice individualizate şi propriul său colorit. Stilul principal al jazzului de pe East Coast Jazz a fost hard bop-ul, fiind reprezentat de către marii baterişti precum Philly Joe Jones, Roy Brooks, Louis Hayes, Art Taylor, Roy Haynes, Roger Humphries, Elvin Jones, Lex Humphries, Max Roach, Art Blakey, Mickey Roker, Ben Riley, Jimmy Cobb, Frankie Dunlop, Billy Higgins.
Cuvinte-cheie: jazz, percuţie, West Coast Jazz, East Coast Jazz, cool, hard bop, interpretare
In the center of the author’s attention are the percussion instruments of jazz origin from the 1950s. The purpose of the paper consists in the analysis of the interpretative features developed within two main currents of jazz from this period, namely: West Coast Jazz and East Coast Jazz. The stylistic specificity of the cool style drummers stands out through the restrained way of expression – both in the accompanying and solo fragments. C. Hamilton was one of the first modern drummers who had the courage to abandon the jazz rhythms of the classical period. The performer created distinctive and memorable rhythmic patterns, later using them as accompaniment. Instead of using ride cymbals and high-hats in the accompaniment, C. Hamilton implemented the snare drum or tom-tom as the main voice. Therefore, each piece had individualized rhythmic patterns and its own coloring. The main style of East Coast jazz was hard bop, represented by great drummers such as Philly Joe Jones, Roy Brooks, Louis Hayes, Art Taylor, Roy Haynes, Roger Humphries, Elvin Jones, Lex Humphries, Max Roach, Art Blakey, Mickey Roker, Ben Riley, Jimmy Cobb, Frankie Dunlop, Billy Higgins.
Keywords: jazz, percussion, West Coast Jazz, East Coast Jazz, cool, hard bop, performance