STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
MODELUL CULTURAL – PREMISĂ A FORMĂRII IDENTITĂŢII UMANE
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.17

Studiul reprezintă o tentativă de actualizare şi reconfirmare a unor concepte importante, precum: personalitate umană, caracter naţional, identitate naţională, identitate/personalitate culturală, model cultural. Sunt analizate diferite puncte de vedere asupra conceptelor respective prin referinţă la lucrările unor antropologi şi filozofi notorii: D. Reisman, Margaret Mead, Max Weber, R. Linton, C. Noica, L. Blaga, A Mihu, V. Pâslaru ş.a. Autorul articolului susţine că, deşi cea mai mare importanţă în formarea personalităţii o are mediul, totuşi, personalitatea în formare a individului este modelată de cultură. De asemenea, autorul menţionează că într-o societate cu o cultură suficient de stabilă individul se integrează tot mai mult pe măsură ce înaintează în vârstă, îşi reafirmă valorile, atitudinile, aderând la comportamentul pe care i-l prescrie cultura sa. Persoana care îşi începe viaţa într-o cultură şi, ulterior, şi-o continuă în altă, se vede silită să adere la modele de comportament ce nu concordă cu propriile valori şi atitudini. În articol se face referinţă la societatea basarabeană, căreia în perioada imperiului rusesc şi în cea sovietică i s-au impus, prin constrângere, modele culturale străine, care au avut un impact devastator asupra băştinaşilor. Realizată într-un context naţional şi universal, transformarea individului din fiinţă biologică în una culturală, intelectual-spirituală e posibilă printr-o educaţie realizată pe valori naţionale, produse de naţiunea căreia aparţin educabilii.
Cuvinte-cheie: personalitate umană, caracter naţional, identitate naţională, personalitate culturală, model cultural

The study represents an attempt to update and reconfirm some important concepts, such as: human personality, national character, national identity, cultural identity/personality, cultural model. Different points of view on the respective concepts are analyzed, with reference to the works of some notorious anthropologists and philosophers: D. Reisman, Margaret Mead, Max Weber, R. Linton, C. Noica, L. Blaga, A Mihu, V. Pâslaru et al. The author of the article claims that although the greatest importance in the formation of personality has the environment, however the individual’s personality in formation is shaped by culture, as in a society with a sufficiently stable culture, the individual integrates more and more as he gets older, reaffirms his values, attitudes, adhering to the behavior that his culture prescribes. The person who begins his life in one culture and, later, continues it in another, is forced to adhere to patterns of behavior that do not agree with his own values, attitudes. The article refers to the Bessarabian society, which during the Russian and Soviet empires were forced to impose foreign culturalmodels, which had a devastating impact on the natives. Made in a national and universal context, the transformation of the individual from a biological being into a cultural, intellectual-spiritual one is possible through an education based on national values, produced by the nation to which the educable belong.
Keywords: human personality, national character, national identity, cultural personality, cultural model