STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (46), 2024

REVISTA
Nr. 1 (46), 2024
Cuprins
BIBLIOTECA ȘI ARTISTUL CA HOMO LEGENS
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.20

Omul de artă, pe lângă talent, artistism și măiestrie profesională, este rezultatul unei formări continue. Lectura este un instrument al acestei deveniri. Muzicologul, pictorul, sculptorul, tapițerul, actorul, regizorul, cineastul, coregraful etc. nu poate să nu apeleze la citit ca la o formă de instruire, de învățare și cultivare a sinelui său artistic. Legătura dintre artă și lectură este una indispensabilă. Literaturile lumii ne furnizează un imens corpus imaginar al creatorului cititor. Artiștii din cărți și lecturile lor, bibliotecile lor – iată finalitatea acestei cercetări. Ne propunem în acest sens realizarea unui studiu comparativ-contrastiv între arte, profesiuni artistice, personaje din diferite epoci și spații. Abordarea este una literar-culturală, cu unele nuanțări de sociologie a artei și artistului. Artistul ca om cititor este atât un personaj, cât și un instrument de radiografiere a mentalităților dintr-o epocă reflectate în literatură.
Cuvinte-cheie: creatorul cititor, lectura formatoare, biblioteca personajelor, mentalități artistice

The artist, in addition to talent, artistry and professional mastery, is the result of continuous training. Reading is a tool of this becoming. The musician, the painter, the sculptor, the upholsterer, the actor, the director, the filmmaker, the choreographer, etc. cannot but turn to reading as a form of training, learning and cultivating his artistic self. The connection between art and reading is an indispensable one. The literatures of the world provide us with a huge imaginary corpus of the creative reader. Artists in books and their readings, their libraries – this is the purpose of this research. In this sense, we aim to carry out a comparative-contrastive study between arts, artistic professions, characters from different eras and spaces. The approach is a literary-cultural one, with some nuances of the sociology of art and the artist. The artist as human reader is both a character and a tool for x-raying the mentalities of an era reflected in literature.
Keywords: creative reader, formative reading, character library, artistic mindsets