DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2024.1.13
Istoria a fost fructificată pentru ca trecutul să dea pildă prezentului prin modele însufleţitoare de artă demne de urmat. O operă de artă este o formă de existenţă a artei ce reflectă lumea în toată complexitatea diversităţii şi bogăţiei estetice. În articol abordăm subiectul istoric tratat în baletele originale „Spartacus” şi „Ioan cel Groaznic” ale lui Yuri Grigorovici, unde descoperim formele dansului simfonic şi de ansamblu, tehnicile dramaturgiei coregrafice şi importanţa dansului clasic pe rol principal. Iu. Grigorovici a transmis întreaga complexitate a erei istorice prin diversitatea coregrafică a psihologiei profunde a eroilor săi, dezvăluind timpul istoric prin lumea interioară emoțională.
Cuvinte-cheie: balet original, subiect istoric, imagine coregrafică, dans clasic, dramaturgie coregrafică
Throughout time, history was fructified so that the past would give examples to the present through inspiring models of art worthy of following in the present day. A work of art is a form of existence of art that reflects the world in all its complexity of diversity and aesthetic wealth. This article addresses the historical subject conveyed in the original ballets “Spartacus” and “John the Terrible” by Y. Grigorovichi, where we discover the forms of symphonic dance and in ensemble, the techniques of choreographic dramaturgy and the importance of classical dance in a leading role. Y. Grigorovichi conveyed the entire complexity of the historical era through the choreographic diversity of the profound philosophy of his heroes, revealing the historical time through their emotional inner world.
Keywords: original ballet, historical theme, choreographic image, classical dance, choreographic dramaturgy