STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЭМОЦИОНАЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ АНСАМБЛИСТА В ПРОЦЕССЕ РЕПЕТИЦИОННОЙ РАБОТЫ И СЦЕНИЧЕСКОГО ВЫСТУПЛЕНИЯ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.05

Capacitatea muzicienilor nu doar de a simţi, ci şi de a anticipa intenţiile artistice ale partenerilor în timpul interpretării unei compoziţii muzicale de către un ansamblu este strâns legată de psihologia percepţiei muzicale. Efectiv, numai în cadrul repetiţiilor un artist nu reuşeşte să asimileze nici măcar relativ cea mai înaltă ascensiune creativă, pe care o percepe în anturajul sălii de concert. Spiritul înalt al responsabilităţii muzicianului în momentul apariţiei în faţa publicului emană în conştiinţa sa impulsuri psihologice specifice, care conferă interpretării emoţii tremurânde şi reacţii emoţionante majore vizavi de propria interpretare şi interacţiunea cu partenerii. Nu fac excepţie nici situaţiile când dezvăluirea totală şi strălucită a individualităţii artistului are loc anume în procesul interpretării comune cu alţi muzicieni. Prin urmare, analiza aspectelor psihologice ale interpretării camerale contribuie la extinderea viziunii noastre asupra tehnicii de ansamblu.
Cuvinte-cheie: ansamblu, psihologie, muzică, repetiţie, interpretare, scenă

The ability of musicians not only to feel, but also to anticipate the artistic intentions of their partners in the ensemble performance is closely related to the psychology of musical perception. Only during rehearsals the artist does not manage to experience even approximately the highest creative upsurge which he experiences in the atmosphere of a concert hall. The increased sense of responsibility at the moment of the musician’s appearance in front of the listening audience causes special psychological impulses in his mind, bringing to the performance a tremulous excitement, an acute emotional reaction to his own playing and interaction with partners. It is not uncommon for the most complete and vivid disclosure of an artist’s personality to occur in collaboration with other musicians. Therefore, the analysis of the psychological aspects of chamber performance expands our vision of ensemble technique.
Keywords: ensemble, psychology, playing music, rehearsal, performance, stage