STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
ROLUL CONCURSURILOR NAŢIONALE ALE TINERILOR PIANIŞTI ÎN DEZVOLTAREA ARTEI INTERPRETATIVE PIANISTICE ÎN REPUBLICA MOLDOVA
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.03

Articolul analizează rolul concursurilor naţionale pentru tinerii pianişti în dezvoltarea artei interpretative pianistice din Republica Moldova. Studiul evidenţiază cinci concursuri majore care au marcat peisajul cultural-artistic al ţării: Concursul Internaţional al Tinerilor Interpreţi „Eugen Coca”, Concursul Naţional al Tinerilor Instrumentişti „Antonina Lucinschi”, Concursul Internaţional al Tinerilor Pianişti „Ignacy Paderewski”, Concursul Naţional de Interpretare „Zlata Tcaci” şi Concursul Naţional al Tinerilor Pianişti „Lia Oxinoit”. Autoarea evidenţiază aportul concursurilor în formarea şi dezvoltarea personalităţii tinerilor muzicieni: consolidarea voinţei şi rezistenţei scenice, dezvoltarea măiestriei interpretative, cultivarea artistismului şi a individualităţii, precum şi creşterea disciplinei şi responsabilităţii. De asemenea, concursurile facilitează comunicarea şi colaborarea între pianişti şi profesori, contribuind la crearea unei comunităţi muzicale coezive cu perspective durabile şi preţioase.
Cuvinte-cheie: concursuri naţionale, compozitori moldoveni, tineri pianişti, Lia Oxinoit, artă pianistică interpretativă

This paper examines the role of national competitions for young pianists in the development of piano performance art in the Republic of Moldova. The study highlights five major competitions that have shaped the country’s cultural-artistic landscape: the Eugen Coca International Competition for Young Performers, Antonina Lucinschi National Competition for Young Instrumentalists, the Ignacy Paderewski International Competition for Young Pianists, Zlata Tcaci National Interpretation Competition, and the Lia Oxinoit National Competition for Young Pianists. The author also emphasizes the competitions’ contribution to the formation and development of the young musicians’ personalities: strengthening their will and stage resilience, developing interpretative mastery, cultivating artistry and individuality, as well as increasing discipline and responsibility. Additionally, the competitions facilitate communication and collaboration between pianists and teachers, contributing to the creation of a cohesive musical community with valuable and sustainable perspectives.
Keywords: national competitions, Moldovan composers, young pianists, Lia Oxinoit, piano performance art