STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
STRENGTHENING INDIVIDUALS THROUGH GENERATIVE LEARNING OF SELF-CONCEPT FOR DEVELOPING CONFIDENCE AND ASSUMING EUROPEAN IDENTITY
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.23

Această lucrare explorează rolul învăţării generative în mdelarea unui concept coerent al sinelui, care consolidează încrederea în sine şi sprijină interiorizarea identităţii europene în rândul studenţilor de la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Republica Moldova. Cadrul conceptual combină teorii clasice şi contemporane despre sine (Allport, Rogers,
Erikson, Fromm) cu aspecte socioculturale ale construcţiei identităţii europene. Sinele este privit ca o construcţie dinamică, modelată de reflexivitate, interacţiune socială şi integrare cognitiv-emoţională. Învăţarea generativă, în acest context, nu se limitează la achiziţia cognitivă, ci se extinde la transformarea identităţii prin activarea agenţiei cursantului şi a rezonanţei emoţionale. Metodologia promovează un climat educaţional incluziv, respectă ritmurile individuale de învăţare şi susţine diversitatea culturală şi valorile democratice. Rezultatele preliminare ale implementării în cadrul programelor universitare de primul ciclu în arte şi ştiinţe umaniste sugerează că studenţii care parcurg acest curriculum îşi îmbunătăţesc încrederea în sine, îşi sporesc sensibilitatea culturală şi dobândesc o înţelegere mai profundă a identităţii europene ca construct pluralist şi în evoluţie. Studiul concluzionează că împuternicirea cursanţilor prin abordări generative ale dezvoltării conceptului de sine poate contribui semnificativ la formarea unor cetăţeni europeni activi, rezilienţi şi orientaţi spre valori.
Cuvinte-cheie: învăţare generativă, identitate europeană, concept de sine, încredere în sine

This paper explores the role of generative learning in shaping a coherent self-concept that strengthens self-confidence and supports the internalization of European identity among students at the Academy of Music, Theatre and Fine Arts in the Republic of Moldova. The conceptual framework combines classical and contemporary theories of the self (Allport, Rogers, Erikson, Fromm) with socio-cultural aspects of European identity construction. The self is viewed as a dynamic construct shaped by reflexivity, social interaction and cognitive-emotional integration. Generative learning, in this context, is not limited to cognitive acquisition, but extends to identity transformation through the activation of the learner’s agency and emotional resonance. The methodology fosters an inclusive educational climate, respecting individual learning rhythms and promoting cultural diversity and democratic values. Preliminary findings from the implementation within the first-cycle university programs in arts and humanities suggest that students who have been engaged in this curriculum demonstrate improved self-confidence, heightened cultural sensitivity, and a deeper understanding of European identity as a pluralistic and evolving construct. The study concludes that empowering learners through generative approaches to self-concept development can significantly contribute to the formation of active, resilient, and value-driven European citizens.
Keywords: generative learning, European identity self-concept, self-confidence