STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
“SONATA OF PSALMS” FOR TWO FLUTES, PIANO AND HUMAN VOICE AD LIBITUM BY V. KAMINSKY: ARTISTIC CONCEPT AND ITS REALIZATION
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.02

The purpose of the article is to reveal the concept of V. Kaminsky’s“Sonata of Psalms” for two flutes, piano and human voice ad libitum, which vividly reflects the underlying image, idea, content, consonant with the voluminous and diverse poetic and spiritual genre palette of the composer’s work. Harmoniously combining the ideas and national spiritual heritage including the ancient traditions of church singing, the composer makes a breakthrough from the present to the past. The restoration of an ancient church tradition is based on the inplication of the 117th Psalm “Praise the Lord…”, the voice becomes the main criterion for the realization of the author’s idea. The work enriches our imagination about his achievements in the field of chamber-instrumental music, where increased attention is paid to the emotional, timbre, dynamic and technical aspects of performance.
Keywords: Viktor Kaminsky, chamber-instrumental ensemble, chamber-instrumental performance, Psalms

Scopul articolului constă în relevarea conceptului „Sonatei psalmilor” pentru două flaute, pian şi vocea umană ad libitum de V. Kaminsky, care reflectă în mod viguros imaginea, ideea, conţinutul, în consonanţă cu paleta voluminoasă şi di versă de genuri poetice şi spirituale ale creaţiei compozitorului. Îmbinând armonios ideile şi moştenirea spirituală naţională, inclusiv tradiţiile străvechi ale cântului bisericesc, compozitorul face o descoperire din prezent în trecut. Refacerea unei vechi tradiţii bisericeşti este bazată pe implicarea psalmului 117, „Lăudaţi pe Domnul…”, unde vocea devine criteriul principal de realizare a ideii autorului. Lucrarea contribuie la îmbogăţirea imaginaţiei despre realizările lui V. Kaminsky în domeniul muzicii instrumentale de cameră, unde se acordă o atenţie sporită aspectelor emoţionale, timbrale, dinamice şi tehnice ale interpretării.
Cuvinte-cheie: Viktor Kaminsky, ansamblu cameral-instrumental, interpretare cameral-instrumentală, Psalmi