STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
THE CREATION OF ARTISTIC / AESTHETIC VALUES WITHIN THE CHOREOGRAPHIC ART EDUCATION
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.11

Choreographic art is not only a rich treasure trove of artistic/aesthetic values, but also a process that involves and makes responsible individualities, through its specific means of reflecting the surrounding world. The development of artistic/aesthetic values within the education of choreographic art is closely related to the creation of the artistic image (the work of art) and the assimilation through activities of creative thinking in images and artistic thinking. Artistic thinking largely includes elements and structures of logical thinking that are expressed in compositions, drawings and choreographic techniques. Aesthetics is the product of a spiritual activity, which appeared within individual perception and appreciation. The categories of aesthetics/ beauty, through their invaluable significance, develop not only the creative thinking of the future choreographer, but also form his value/aesthetic orientations, which consequently determine his life position. Beauty represents an aesthetic category of the highest aesthetic value that has the ability to characterize choreographic works from the performance point of view.
Keywords: choreographic art, artistic/aesthetic values, choreographic work, creative thinking

Arta coregrafică nu este doar un bogat tezaur de valori artistice/estetice, ci este un proces ce implică şi responsalizează individualităţi, prin mijloacele sale specifice de a reflecta lumea înconjurătoare. Dezvoltarea valorilor artistice/estetice în cadrul educaţiei artei coregrafice sunt strâns legate de crearea imaginii artistice (operei de artă) şi receptarea prin activităţi ale gândirii creative în imagini şi a gândirii artistice. Gândirea artistică include în mare măsură elemente şi structuri ale gândirii logice care se expun în compoziţii,desene şi tehnici coregrafice. Estetica – este produsul unei activităţi spirituale, care a apărut în percepţia şi aprecierea individuală. Categoriile esteticii/frumosului, prin caracterul lor semnificativ, dezvoltă nu doar gândirea creativă a viitorului coregraf, ci formează şi orientările sale valorice/estetice ce determină poziţia sa de viaţă. Frumosul reprezintă o categorie estetică cu cea mai înaltă valoare estetică care posedă capacitatea de a caracteriza opere coregrafice din punct de vedere al performanţei.
Cuvinte-cheie: artă coregrafică, valori artistice/estetice, operă coregrafică, gândire creativă