STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
ВОКАЛЬНЫЙ ПРИЕМ ФРАЙ (FRY) В СОВРЕМЕННОЙ ПОП-МУЗЫКЕ: ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЕ И ИСПОЛНИТЕЛЬСКИЕ АСПЕКТЫ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.10

În centrul atenţiei autoarei se află unul din cele mai importante procedee vocale şi anume fry, folosit pe larg atât în muzica profesională de tradiţie academică cât şi în diferite genuri ale muzicii pop, rock sau jazz. Autoarea studiază aspectele fiziologice ale procesului şi explică cum se realizează emiterea sunetului în cazul aplicării acestuia. În acest context, sunt propuse unele exerciţii care pot fi utile pentru dezvoltarea aptitudinilor de executare corectă a procedeului fry. Specificul aplicării acestui procedeu se examinează pe baza compoziţiilor cântate de Louis Armstrong, Prince, Britney Spears, Shakira, precum şi de solista trupei autohtone de muzică rock Infected Rain. Aşadar, autoarea demonstrează că tehnica fry este o parte componentă a arsenalului oricărui vocalist contemporan.
Cuvinte-cheie: canto, fry, interpretare, muzică pop, voce

In the center of the author’s attention is one of the most important vocal methods – the fry, widely used both in professional music of academic tradition, as well as in various genres of pop-music, rock or jazz. The author studies the physiological aspects of the given method, explains how the sound is emitted when fry is applied. Some exercises that can be useful for developing the skills of correct fry execution are proposed. The specifics of application of this method is studied on the basis on the compositions sang by Louis Armstrong, Prince, Britney Spears, Shakira, as well as the soloist of the national rock band Infected Rain. So the author demonstrates that the fry technique is a component of any contemporary vocalist’s arsenal
Keywords: singing, fry, interpretation, popular music, voic