STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
CU NASUL ÎN CARTE DE NINA CASSIAN: ANALFABETISMUL FUNCŢIONAL ŞI EMOŢIONAL CA SEMNIFICAŢIE POEMATICĂ
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.30

Poezia Cu nasul în carte de Nina Cassian este un text care, pe lângă faptul că parodiază eroii excepţionali în situaţii excepţionale din poemele romantice, este şi un poem în care transpare o abordare modernă a învăţării şi cunoaşterii. Citit din perspectiva zilei de azi, acest text, despre o fetiţă tocilară, se pretează unei analize în optica alfabetizării funcţionale şi a comportamentelor socioeducaţionale. A lectura departe de toţi, într-o izolare manifestă este echivalent cu a evada, a fi incapabil să înţelegi şi să aplici ceea ce conţin cărţile. Escapismul în reuşita şcolară devine un rezultat cantitativ şi nu o performanţă calitativă a învăţării. Bucherul învaţă mecanic pentru a reproduce şi nu pentru a se integra în lume şi în viaţă. Este schiţat un portret rizibil al unui personaj plin de resentimente şi frustrări. Radiografiem aici un tip de analfabetism funcţional în înţelegerea şi aplicarea celor însuşite prin studiu şi o lipsă de alfabetizare emoţională elementară pentru buna funcţionare socială a individului.
Cuvinte-cheie: Nina Cassian, personajul-tocilar, analfabetism funcţional, analfabetism emoţional, escapism lectural, performanţă cantitativă, performanţă calitativă

The poem Cu nasul în carte (With her nose in the book) by Nina Cassian is a text that, in addition to parodying the exceptional heroes in exceptional situations from romantic poems, is also a poem in which a modern approach to learning and knowledge shines through. Read from today’s perspective, this text about a nerdy girl lends itself to an analysis from the perspective of functional literacy and socio-educational behaviors. To read away from everyone, in manifest isolation, is equivalent to escaping, being unable to understand and apply what the books contain. Escapism in school success becomes a quantitative outcome and not a qualitative learning performance. The nerd-character learns mechanically to reproduce and not to integrate into the world and life. A laughable portrait of a character full of resentment and frustration is drawn. We are radiographing here a kind of functional illiteracy in the understanding and application of what has been acquired through study and a lack of elementary emotional literacy for the good social functioning of the individual.
Keywords: Nina Cassian, nerd-character, functional illiteracy, emotional illiteracy, reading escapism, quantitative performance, qualitative performance