STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
ELEGANŢĂ ȘI VIRTUOZITATE: CONCERTUL PENTRU VIOLĂ ȘI ORCHESTRĂ ÎN EPOCA CLASICISMULUI
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.01

Articolul examinează evoluţia concertului pentru violă în epoca clasicismului, evidenţiind importanţa acestei perioade în istoria muzicii, subliniind principiile estetice și ideile fundamentale care au conturat stilistica clasicismului. În perioada clasicismului concertul solistic a devenit din ce în ce mai popular, înlocuind treptat concerto grosso care a dominat pe parcursul perioadei baroce. Această schimbare a fost influenţată de îmbunătăţirile tehnice ale instrumentelor muzicale și de progresul abilităţilor interpreţilor. Cu toate acestea, viola, datorită sonorităţii sale și a caracteristicilor timbrale, a fost mai puţin prezentă în repertoriul concertant în comparaţie cu alte instrumente din familia coardelor. În articol se investighează contribuţiile semnificative ale unor compozitori precum W. Herschel, membrii familiei Stamitz, F. Benda, J.M. Kraus, J.B. Vanhal și C.F. Zelter în dezvoltarea concertului pentru violă și orchestră în perioada clasicismului, precum și controversa legată de concertul pentru violă și orchestră atribuit lui Ivan Handoșkin. Prin aceste analize se oferă o perspectivă comprehensivă asupra importanţei și evoluţiei concertului pentru violă în contextul muzicii clasice.
Cuvinte-cheie: clasicism, concert pentru violă și orchestră, W. Herschel, familia Stamitz, F. Benda, J.M. Kraus, J.B. Vanhal, C.F. Zelter, Ivan Handoșkin

The article examines the evolution of the viola concerto during the Classical period, highlighting the significance of this era in music history and emphasizing the aesthetic principles and fundamental ideas that shaped the Classical style. In the Classical period, the solo concerto became increasingly popular, gradually replacing the concerto grosso that dominated the Baroque period. This shift was influenced by technical advancements in musical instruments and the progress of the per formers’ skills. However, the viola, due to its timbre and tonal characteristics, was less prominent in the concert repertoire compared to other string instruments. The article investigates the significant contributions of composers such as W. Herschel, members of the Stamitz family, F. Benda, J.M. Kraus, J.B. Vanhal, and C.F. Zelter to the development of the viola concer to during the Classical period, as well as the controversy surrounding the viola concerto attributed to Ivan Khandoshkin.
Through these analyses, a comprehensive perspective is provided on the importance and evolution of the viola concerto in the context of Classical music.
Keywords: classicism, concerto for viola and orchestra, W. Herschel, the Stamitz family, F. Benda, J.M. Kraus, J.B. Vanhal, C.F. Zelter, Ivan Khandoshkin