STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 2 (45), 2023

REVISTA
Nr. 2 (45), 2023
Cuprins
IMPLEMENTĂRI STILISTICE ÎN GENUL ANIMALIER SCULPTURAL MOLDOVENESC
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2023.2.14

Genul animalier, tratat la nivel profesionist înalt, apare în RSS Moldovenească doar în anii 1960. Stilistic, compoziţiile lui Nicolae Gabzulin pot fi asemănate cu compoziţiile lui Antoine Louis Barye. Posibil, totuşi, că Nicolae Gabzulin a fost influenţat şi de sculptorii ruşi Nicolai Ivanovici Liberih şi Piotr Karlovici Klodt fon Iurghensburg. În operele sale Naum Epelbaum parcurge, iniţial, aceeaşi cale vizavi de reprezentările sculptorilor din republicile unionale ale URSS, exponenţi ai diverselor culturi, cum ar fi Ivan Semionovici Efimov, Vasilii Alexeevici Vataghin, Dmitrii Vladimirovici Gorlov, Gheorghii Nicolaevici Popandopulo etc. Şi în creaţia talentatului sculptor Vladislav Şevcenco se atestă paralelisme cu operele Roxanei Sergheevna Kirilova, Vasilii Alexeevici Vataghin, Olga Vladimirovna Malîşeva etc. Implementările stilistice în genul animalier sculptural moldovenesc conţin numeroase modele de abordare din exterior, pe care sculptorii autohtoni le-au cunoscut parţial şi care au cultivat genul animalier în spaţiul moldav.
Cuvinte-cheie: sculptură, gen animalier, abordare stilistică, mesaj artistic, fabulă, paralelisme, similitudini

The animal genre treated at a high professional level appears in Moldavian SSR in the 1960s. Stylistically, the compositions of Nicolae Gabzulin can be compared to the works of Antoine Louis Barye. It is possible, however, that the creativity of Nicolae Gabzulin was also influenced by the Russian sculptors Nicolai Ivanovich Liberih and Piotr Karlovich Klodt fon Jurghensburg. In his works, Naum Epelbaum initially follows the same path opposite the representations of sculptors from the union republics of the USSR, exponents of various cultures, such as Ivan Semionovich Efimov, Vasilii Alexeevich Vataghin, Dmitrii Vladimirovichi Gorlov, Gheorghii Nicolaevichi Popandopulo, etc. And in the creation of the talented sculptor Vladislav Şevcenco, there are parallels with the works of Roxana Sergheevna Kirilova, Vasilii Alexeevici Vataghin, Olga Vladimirovna Malîşeva, etc. The stylistic implementations in the Moldovan sculptural animal genre contain numerous models of approach from the outside, which local sculptors partially knew and who cultivated the animal genre in Moldavian space.
Keywords: sculpture, animal genre, stylistic approach, artistic message, fable, parallelism, similarities.