DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.08
Acest articol include analiza a două cicluri corale pentru cor de copii de vârstă şcolară compuse de Zlata Tcaci la sfârşitul anilor ’80 ai secolului XX. Sunt relatate informaţii succinte despre creaţia compozitoarei, activitatea pedagogică şi sunt enumerate creaţiile destinate copiilor scrise în perioada anilor 1980-1990. Compartimentul principal al articolului conţine informaţii despre tematica ciclurilor corale analizate, autorii textelor, formele muzicale, planuri sonore, metru şi unele procedee componistice folosite de compozitoare în lucrările menţionate. De asemenea, este accentuat rolul educativ pe care îl poartă aceste cicluri pentru dezvoltarea la copii a sentimentului de dragoste pentru ţara natală. Ţinând cont de necesitatea copiilor de a se juca, compozitoarea apelează la diverse momente imagistice de joacă, iar prin folosirea textelor poetice pe larg cunoscute Zlata Tcaci întruchipează în creaţia sa succint şi precis imagini muzicale ce sunt pe înţelesul tuturor.
Cuvinte-cheie: cicluri corale, coruri de copii, dirijori de cor, forme muzicale, miniaturi corale, Zlata Tcaci
This article includes the analysis of two choral cycles for school-age children’s choir composed by ZlataTcaci in the late 1980s. The article provides brief information about the composer’s work, pedagogical activity, and lists the works for children written in the 1980s-1990s. The main section of the article contains information about the themes of the analyzed choral cycles, the authors of the texts, musical forms, sound planes, meter, and some compositional procedures used by the composer in the mentioned works. The educational role that these cycles play in developing children’s feelings of love for their homeland is also emphasized. Taking into account the need for children to play, the composer appeals to various imaginative moments of playing, and by using widely known poetic texts, Zlata Tcaci succinctly and precisely embodies in her creation the musical images that are understandable to everyone.
Keywords: choral cycles, children’s choirs, choir conductors, musical forms, choral miniatures, ZlataTcaci