DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.01
Reinterpretarea stilemelor barocului în muzica secolului XX şi XXI reprezintă un fenomen artistic şi stilistic complex, care atestă continuitatea şi adaptabilitatea tradiţiei. Articolul de faţă analizează modul în care compozitorul Boris Dubosarschi revalorifică idiomurile vivaldiene, propunând o viziune originală asupra moştenirii baroce. Vivaldiana (1986) reconstituie trăsături esenţiale ale concertului baroc prin utilizarea formei ritornelice, a intonaţiilor de tip lamento şi a formulărilor repetitive, integrate într-un plan tonal simetric (e-moll – a-moll – e-moll). Alegerea naiului ca instrument solistic conferă lucrării o dimensiune identitară românească, rezultând o sinteză între universalul baroc şi specificul naţional timbral. Predominanţa facturii omofone şi expresivitatea cantabilă conturează un discurs muzical stilizat, coerent şi personal.
Cuvinte-cheie: Boris Dubosarschi, Vivaldiana, stilistică barocă, Antonio Vivaldi, nai, identitate românească, neobaroc
The reinterpretation of Baroque stylemes in the 20th and 21st century music represents a complex artistic and stylistic phenomenon that demonstrates both continuity and adaptability of tradition. This article explores the way composer Boris Dubosarschi revalorizes Vivaldian idioms, offering an original perspective on the Baroque heritage. Vivaldiana (1986) reconstitutes essential features of the Baroque concerto through the use of the ritornello form, lamento-like intonations, and repetitive formulas, integrated within a symmetrical tonal plan (E minor – A minor – E minor). The choice of the pan flute as the solo instrument provides the work with a distinct Romanian identity, creating a synthesis between the universality of the Baroque language and the national specificity of timbre. The predominance of homophonic texture and cantabile expressivity shapes a stylized, coherent, and highly personal musical discourse.
Keywords: Boris Dubosarschi, Vivaldiana, Baroque style, Antonio Vivaldi, pan flute, Romanian identity, neo-baroque