DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.14
Articolul analizează structura semnelor limbajului nonverbal al acţiunilor scenice. Se acordă o atenţie deosebită trihotomiei celebre a lui Charles Peirce şi adaptării acesteia la realităţile teatrale. Semnul iconic, semnul indicial şi semnul simbolic sunt comparate cu simbolurile lui E. Fromm şi analizate în interpretarea lui R. Jakobson, C. Morris şi P. Pavis, ilustrate cu exemple din spectacole. Concluzia este că mecanismul fundamental al organizării sensurilor în teatru este condiţionat de semnele iconice şi indiciale, folosite într-o măsură mai mare, şi cele simbolice, folosite mai puţin. În contextul teatrului, metaforele şi metonimiile se formează ca un metalimbaj pe baza structurii semnelor.
Cuvinte-cheie: semiotica teatrului, semne teatrale, trihotomia lui C. Peirce, semn iconic, semn indicial, semn simbolic
The article analyses the sign structure of the non-verbal language of stage action. Attention is focused on the famous trichotomy of Charles Peirce and its adaptation to the realities of theatre. The sign-icon, sign-index and sign-symbol are compared with E. Fromm’s symbols and considered in the interpretation of R. Jakobson, Ch. Morris and P. Pavis, illustrated with examples from performances. The conclusion is that the trichotomy of signs is the fundamental mechanism of the organization of meanings in theatre. Iconic and indexical signs are used to a greater extent, while symbolic signs are used to a lesser extent. In the context of theatre, metaphors and metonymies are formed as a meta-language based on the sign structure.
Keywords: semiotics of the theatre, theatrical signs, Ch. Peirce’s trichotomy, sign-icon, sign-index, sign-symbol