STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

STUDIUL ARTELOR ȘI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică – Nr. 1 (48), 2025

REVISTA
nr. 1 (48), 2025
Cuprins
MONUMENTELE UNIRII: ASPECTE ISTORICE ŞI PLASTICE
ARTICOL

DOI https://doi.org/10.55383/amtap.2025.1.18

În categoria monumentelor Unirii sunt incluse creaţiile sculpturale edificate în perioada interbelică, atunci când Basarabia era parte integrantă a României Mari. Monumentul lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, inaugurat în 1928 la Chişinău, este cununa de glorie în creaţia sculptorului Alexandru Plămădeală (1888-1940) şi a arhitectului Eugen A. Bernardazzi (1883-1931). Unul din monumentele emblematice ale Unirii este cel al lui Ferdinand I, realizat de sculptorul Oscar Han (1891-1976). În acelaşi context, se remarcă şi Monumentul celor trei martiri – Simion Murafa, Alexei Mateevici, Andrei Hodorogea, portretizaţi de către sculptorul român Vasile Ionescu-Varo, monument inaugurat în anul 1923 la Chişinău. Statuia lui Vasile Lupu din municipiul Orhei instalată în 1937 este, de asemenea, opera sculptorului Oscar Han. Pe lângă acestea, în întreg spaţiul Basarabiei interbelice au fost ridicate monumente cu un spectru tematic larg, dedicate Regelui Ferdinand I, lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, lui Ioan Vodă cel Viteaz ş.a. Aceste monumente reprezintă punctul de plecare, ferm şi incontestabil, al manifestării artei monumentale moldoveneşti, care începea să-şi contureze tot mai pregnant caracterul autentic, original.
Cuvinte-cheie: sculptură, artă monumentală, perioadă interbelică, aspecte istorice, aspecte plastice

The category of monuments of the Union includes the sculptural creations built in the interwar period, when Bessarabia was an integral part of Greater Romania. The monument to Stephen the Great and Saint, inaugurated in 1928 in Chisinau, represents the crown of glory in the creation of sculptor Alexandru Plamadeala (1888-1940) and that of architect Eugen A. Bernardazzi (1883-1931). One of the emblematic monuments of the Union is that to Ferdinand I, made by sculptor Oscar Han (1891-1976). In the same context, the Monument to the three martyrs: Simion Murafa, Alexei Mateevici, Andrei Hodorogea, portrayed by the Romanian sculptor Vasile Ionesco-Varo, a monument inaugurated in 1923, in Chisinau. The statue of Vasile Lupu in Orhei, installed in 1937, is also the work of sculptor Oscar Han. In addition to these, a wide thematic spectrum of monuments was erected throughout the interwar Bessarabia, dedicated to King Ferdinand I, Stephen the Great and Saint, Ioan-Voda the Brave and others. These monuments represent a starting point of a firm and undeniable expression of the Moldovan monumental art, which began to increasingly assert its authenticity and origin.
Keywords: sculpture, monumental art, interwar period, historical aspects, plastic aspects