Dimensiunea folclorică în creaţia coralĂ a lui Sigismund Toduţă
THE FOLKLORIC DIMENSION IN THE CHORAL WORKS OF SIGISMUND TODUŢĂ
AUREL Muraru,
asistent universitar, doctor,
Universitatea „Spiru Haret“, Bucureşti, România
Prezentul demers analitic are ca scop principal reliefarea creaţiei corale de provenienţă folclorică semnate de compozitorul clujean, punând sub microscop specificitatea stilului toduţian. Amprenta stilistică a lui Sigismund Toduţă izvorăşte dintr-o viziune componistică complexă ce are drept punct de plecare sintaxa polifonică împrumutată din muzica Renaşterii italiene, scriitură ce se suprapune peste melosul popular românesc de esenţă modală, rezultând o muzică ce reuşeşte să încânte prin paleta largă de nuanţe şi culori, prin supleţea şi prin puritatea pe care o degajă, prin înălţătoarea-i profunzime, sinceritate şi robusteţe.
Cuvinte-cheie: folclor, modalism, polifonie, temă
The present analytical effort mainly aims to point out the choral works of folkloric origin by the composer from Cluj, as it closely analyzes the specificity of Toduta’s style. The particular features of Sigismund Toduta’s style originate in a complex compositional vision, with the polyphonic syntax of the Italian Renaissance as a departing point, a writing style that is merged with the traditional Romanian melody of modal essence. The result is a music, charming through its wide range of nuances and colors, through its elasticity and purity, through its uplifting depth, honesty and force.
Keywords: folklore, modalism, polyphony, theme